Veelgestelde vragen over schoolmaatschappelijk
werk
Door wie wordt schoolmaatschappelijk werk ingeschakeld?
- De ouders/verzorgers nemen zelf contact op met de
schoolmaatschappelijk werker;
- De leerkracht/mentor geeft aan de ouders/verzorgers door dat de
problematiek
besproken wordt met de intern begeleider. Indien nodig
schakelt de intern
begeleider/zorgcoördinator de schoolmaatschappelijk
werker in;
- Tijdens het gezondheidsonderzoek door de
jeugdarts/jeugdverpleegkundige
kan verwezen worden naar de schoolmaatschappelijk
werker;
- Door
de medewerker van Het Bonkelaarhuis wordt
schoolmaatschappelijk werk
betrokken in een bestaand hulptraject.
Hoe ziet een traject er voor mijn kind uit?
De schoolmaatschappelijk werker verzorgt kortdurende begeleiding aan kinderen (+/- 6 gesprekken). Tijdens dit traject zijn er (twee-)wekelijks gesprekken met het kind. De hulpvraag van het kind vormt de basis van de gesprekken. Gedacht kan worden aan begeleiding bij rouw, faalangst, echtscheiding, geringe weerbaarheid en zelfvertrouwen of gedragsproblemen.
Als blijkt dat de kortdurende begeleiding niet voldoende is, dan zal de schoolmaatschappelijk werker dit bespreken met het kind en
de ouders/verzorgers. Na het verkrijgen van hun toestemming, verwijst en begeleid de schoolmaatschappelijk werker naar gespecialiseerde hulpverlening.
Kan ik als ouder/verzorger ook begeleid worden?
De schoolmaatschappelijk werker biedt een kortdurend traject aan ouders (+/- 6 gesprekken) voor ouderbegeleiding. Er is aandacht voor de vaardigheden van ouders/verzorgers om te zorgen dat zij ondersteuning kunnen geven aan hun kind bij een lastige situatie. Ook wanneer er gekozen wordt voor een traject voor het kind, verwacht de schoolmaatschappelijk werker betrokkenheid en inzet van de ouders tijdens het traject. Zij zijn de belangrijkste schakel in het ondersteunen van de verandering die hun kind probeert te bereiken.
|